Christmas NIGHT RUN Znojmo 2019

Další ze série závodů organizovaných týmem Night run zamířil na jih Moravy. Po brněnském Night a Winter Runu tentokrát umístili první z letošních Christmas Runů poprvé do centra předvánočního Znojma, které máme z Břeclavi nějakých 80 km. Hlavně proto skončil už koncem léta v našem hledáčku. Už jsem běžel v paruce, ale v santovské čepici, to jsem zatím neměl tu čest závodit. A když manželka vyhrála startovné, bylo jasno. Jedeme!

Se začínajícím adventem jsme měli trošku obavy, jestli v centru Znojma zaparkujeme, ale naše obavy byly plané. Parkoviště půl kilometru od startu bylo hodinu a půl před startem poloprázdné. Výborně. Už za světla bylo těsně nad nulou, bylo jasné, že po setmění přituhne a opravdu to bude běh s nádechem Vánoc. Město bylo na příchod Vánoc opravdu skvěle připraveno, všude svítící dekorace, vánoční stromky, umělé kluziště, pódium, dřevěné stánky s různými tradičními pochutinami a do toho v centru pár stanů organizátorů. Všemu vévodila červeně nasvícená startovní brána s discosvětly, ledním medvědem, Santou a sobem v oblecích. Minusem byl fakt, že nebýt závodu, běžců a jejich doprovodu, náměstí by bylo opravdu poloprázdné. Místní obyvatele vánoční běh příliš nebral, před procházkou adventním městem asi dali přednost „akcím“ Black Friday na nedalekém Freeportu na Hatích :/

NNV 16 hodin startoval závod dětí, odhadem jich na 1 km bylo několik desítek. Ještě zateplení v zimních bundách vyzvedáváme startovní balíčky (zateplený vak na záda, letáky od sponzorů, tobolky s rybím tukem, sojový suk, sušenky a startovní číslo s čipem). Hodina do startu, tak to zvládnu ještě dát jeden langoš, slupl jsem ho jak malinu a při závodě jsem ho vůbec necítil. V 17 hodin startujeme. Běžců je skoro 250, všichni mají čelovky a téměř všichni mají santovskou čepici (kdo neměl, prodávali ji tam za 30 Kč). Ale je vidět i běžce v pletených svetrech se sobem nebo tričky z minulých ročníků Christmas Runu s prasátkem.

V koridoru potkáváme s manželkou ještě další členku Rozběháme Břeclav Ivetu, fotíme se a už se řadíme na start. Po tmě už jsem běžel několikrát, pro manželku to byla s čelovkou premiéra. A je nutno dodat, že ač se běželo naprostou většinu času po asfaltu, na trati byla čelovka potřeba, protože osvětlení některých ulic a parků ve Znojmě byla slabota a obava o podklouznutí na mokré a místy i namrzající silnici byla silná. Naštěstí moje ON Cloudsurfery držely jak přibité.

Vybíháme z kopce, brzy nás ale směřují organizátoři s blikačkami a chemickými světly do táhlého stoupaní parkem. Na jeho konci prudká otočka a z kopce zase kilometr dolů, obíhám nic netušící pejskaře a kochám se světelným hadem čelovek, který se táhne v protisměru. Pak vyběhnu za zatáčku, a tam žádný ze soupeřů přede mnou. Tak běžím prostě rovně a zanedlouho vidím dalšího dobrovolníka. Uff, správný směr. Dlouhé točité klesání dolů v liduprázdných a setmělých uličkách se nám odmění výhledem na nasvícenou přehradní hráz a podél Dyje pokračujeme podhradím s rozsvícenou rotundou a chrámem až do místa, kde začínají schody. Správně, když to šlo dolů, musí to jít i nahoru. Nejhorší očekávání se naplnilo.

NN2Po třetí obátce se podívám nahoru a zjišťuju, že serpentin je tam ještě požehnaně (asi 700 m). Rezinguju na nějaké šesté průběžné místo a přecházím do rychlé chůze, kopce nejsou mí kamarádi. Ztrácím asi pět míst. Rozbíhám se až úplně nahoře, kde až na 4. kilometru potkávám první fanoušky. Dokonce na mě někdo volá jménem. V té rychlosti a tmě ani netuším, kdo. Až večer mi na Messengeru kamarád od Znojma píše, že se tam na mě jel podívat a zafandit, že sám ví, jak to potěší, když mu při závodě někdo fandí. DÍKY! Pak už následuje běh centrem města, už vím, že to bude jen z kopce. Získávám ještě jednu pozici zpět, do cíle dobíhám naplno a organizátor nás musí brzdit, abychom v cíli na dlažbě neuklouzli. Moderátor mě hlásí na 4. místě v kategorii, škoda. Ale bronz visel asi 2 minuty přede mnou.

Jen chvíli za mnou dorazí Iveta jako druhá žena, čeká ji vyhlášení vítězů a do Břeclavi tak vezeme o jednu medaili a jednu dárkovou tašku navíc. Manželka Denisa do cíle dorazí asi v polovině startovního pole. Zklamaní jsme jen z délky trasy, místo 5 km je to jen 4,3 km, rozhodně by to v centru tak velkého města šlo natáhnout.

Jak to zhodnotit? Pokud chcete zkusit zážitkový běh ve vánoční atmosféře a nepříliš silné konkurenci, kde se v davu ztratíte a stejně nedoběhnete poslední, tohle je ideální způsob. Věřím, že v Mostě, Olomouci a Praze budou mít běžci podobně pozitivní zážitek jako my.

Plusy:

- skvělá organizace

- zajímavá trasa

- rozcvička

- santovské čepice, trička a čelenky na prodej

- krásná masivní medaile

- výsledky hned po doběhu SMS a na tabletech

- bohaté občerstvení v cíli

Minusy:

- zkrácená trať (zkráceno díky velkému převýšení, pozn.)